Generhvervelse af kørekort

Det rette valg, når du skal generhverve kørekort i Køge eller omegn

Generhverv dit kørekort hos Køge Køreskole

For at genvinde retten til at føre bil efter at have mistet sit kørekort, er der visse procedurer, der er vigtige at følge. Typen af frakendelse, du har modtaget, spiller en afgørende rolle for hvornår, hvordan og hvorledes du må tage dit kørekort igen. Du kan finde detaljerne om din frakendelse i din e-boks.

Hos Køge Køreskole har vi hjulpet flere elever med at generhverve sit kørekort. Vi hjælper dig med at genopfriske regler, teori og praksis, så du hurtigt og sikkert kan sidde på førersædet igen.

Skal vi hjælpe dig med en hurtig og sikker generhvervelse? Så tag kontakt til os i dag. Uanset årsagen til din generhvervelse, står vi klar til at hjælpe dig. Vi har gode erfaringer med at få finpudset regler og teori, så du kan komme tilbage i trafikken.

Du kan kontakte os på telefon 24 25 35 48, hvor vi kan tage en snak om dine muligheder for generhvervelse. Du kan også sende os en mail på info.koereskole@gmail.com, eller udfylde kontaktformularen her på siden.

Ubetinget frakendelse

I tilfælde af en ubetinget frakendelse af kørekortet, som ofte skyldes alvorlige lovovertrædelser såsom sprit-, vanvids- eller narkokørsel, vil dit kørekort blive inddraget. Ved en ubetinget frakendelse mister du kørekortet i minimum seks måneder. Denne periode skal derfor være overstået, før du kan påbegynde din generhvervelse. Efterfølgende skal du bestå en kontrollerende køreprøve, der består af en teoriprøve og en praktisk prøve. Du kan læse mere om en ubetinget frakendelse her.

Betinget frakendelse

En betinget frakendelse er en mildere sanktion sammenlignet med en ubetinget frakendelse. Denne type frakendelse anvendes i tilfælde, hvor føreren eksempelvis har forårsaget et trafikuheld eller kørt betydeligt over hastighedsgrænsen, men uden at nå over grænsen for vanvidskørsel. Eksempler kan også omfatte lastbiler eller personbiler, der ikke har sikret sin last korrekt.

Med en betinget frakendelse får du seks måneder til at bestå en ny teoriprøve og praktisk prøve. Begge prøver skal bestås i første forsøg. Fejler du eksempelvis den praktiske prøve efter tre måneder, må du ikke køre bil de næste tre måneder, selvom perioden på seks måneder ikke er overskredet. Du må således først køre bil igen, når du har bestået begge prøver.

Hvis du inden for de næste tre år modtager en yderligere betinget frakendelse, lægges de to straffe oven i hinanden. Du vil derfor få en ubetinget frakendelse i stedet for. Du kan læse mere om en betinget frakendelse her.

Kørselsforbud

For førstegangserhververe af kørekort, der har haft det i under tre år, indtræder et kørselsforbud ved det andet klip i kortet frem for det tredje. Der skal således mindre til at miste kortet, hvis du har haft det i under tre år.

Ved et kørselsforbud skal du tage halvdelen af det obligatoriske undervisningsmateriale igen, pånær manøvre- og glatbane. Dette indebærer otte teori- og køretimer og efterfølgende teoriprøve og praktisk prøve. Læs mere om kørselsforbud her.

Narkotika- eller spirituskørsel

Hvis dit kørselsforbud eller din ubetingede frakendelse skyldes kørsel under påvirkning af alkohol eller narkotika, skal du gennemføre et særligt ANT-kursus, før du kan generhverve dit kørekort. Du kan læse mere om ANT-kurset her.