De forskellige typer af prøver

For at erhverve dit kørekort, skal du igennem og bestå forskellige prøver. Her vil vi forklare de nødvendige prøver, der skal bestås for at anskaffe kortet.
Det er en almindelig misforståelse at kalde den praktiske prøve for “køreprøven”. Køreprøven er nemlig den samlede betegnelse for både den teoretiske prøve og den praktiske prøve.

Kontakt Køge Køreskole

Ønsker du en kompetent og dygtig køreskole, der kan få dig igennem prøverne? Så står vi klar til at hjælpe dig. Vi tilpasser lektionsplanen til din hverdag, så du kan passe din skole, dit arbejde, dine fritidsaktiviteter og lignende ved siden af dit kørekort. Vi har et helhedsorienteret fokus, hvilket betyder, at vi tilrettelægger undervisningen til dine evner og kompetencer undervejs.

Tag kontakt til os på telefon 24 25 35 48, hvor vi gerne fortæller mere om det at tage kørekort hos os. Du kan også sende os en mail på info.koereskole@gmail.com, eller udfylde kontaktformularen her på siden.

Fantastisk, nemt, og hurtigt forløb

Fantastik, nemt og hurtigt forløb hos Drive Trafik hos Jørgen i Køge.
Jeg bestod begge prøver i første forsøg. Præcis 3 måneder efter stod jeg med mit kørekort i hånden!
Kan varmt anbefales herfra

En grøn stjerne

Super effektivt

Super effektiv teori og praktisk undervisning.
Havde ikke regnet med det ville gå så nemt.
Kæmpe tak til Køge afdelingen.

En grøn stjerne

Klar anbefaling

Jeg havde et mega godt forløb, hvor undervisningen blev sjov og underholdende, men også taget alvorligt.
Jeg gik hos Jesper og det ville jeg gøre igen:)

En grøn stjerne

Fantastisk køreskole

Jeg har fået en super god forståelse for den læring jeg skal bruge når jeg lander på landevejen til forår, og glæder mig max, så Jesper tak for hjælp til at bestå mit forløb.

En grøn stjerne

Kan kun anbefales

Super fedt køreskole.
Jeg røg lige igennem i første hug. Både til teori og køreprøve, fandt de en tid til mig med det samme.
Jørgen fra Køge er en super kørelærer!

En grøn stjerne

Fantastisk køreskole

Fantastisk køreskole med gode kørelærer.
Bestod det hele på første forsøg, kan kraftigt anbefalede Køge med Jesper som kørelærer.

En grøn stjerne

Har du spørgsmål?

Teoriprøven

I teoriprøven præsenteres du for 25 spørgsmål, hvor hvert spørgsmål ledsages af et billede og 3-4 udsagn. Du skal besvare hvert udsagn med enten ja eller nej. For at besvare ét spørgsmål korrekt, skal du besvare alle udsagn rigtigt. Hvis du svarer rigtigt på tre udsagn, men forkert på et fjerde, betragtes det som ét forkert svar. Du skal have mindst 20 korrekte svar for at bestå.

Teoriprøver afholdes i flere store byer som Helsingør, Roskilde og København. Under prøven sidder 10-12 elever enten ved én stor, fælles skærm eller ved individuelle skærme. Ved begge prøveformer skal eleverne svare individuelt på alle spørgsmålene og det er ikke tilladt at snakke eller kommunikere med andre.

Prøven starter med en introduktion og to testspørgsmål, efterfulgt af de 25 spørgsmål, der gælder for prøven. Prøven kører i et fast tempo uden mulighed for at stille spørgsmål eller gå tilbage. Koncentration er derfor nøgleordet for et godt resultat.
Prøven varer cirka 25 minutter, og efterfølgende bruger censor cirka 15 minutter på at rette alle prøvesvar. Dit resultat udleveres lige efter prøven.

Praktisk prøve

Den praktiske prøve indeholder to dele, den tekniske kontrol af køretøjet og selve køreturen. 

Teknisk kontrol af køretøjet

Den første del består af teknisk kontrol af køretøjet. Her vil din censor spørge dig om forskellige aspekter inden for bilens teknik, herunder dæk, styring, lys og motor. Du vil få fire spørgsmål, hvor du skal demonstrere eller forklare din kontrol af disse elementer.

Køreturen

Når den tekniske kontrol af køretøjet er overstået, skal du ud på en køretur med censor à 25-35 minutters varighed. Det er udelukkende censor, der kender den præcise rute. Censor vil således dirigere dig undervejs og fortælle, hvornår du skal dreje. Det vil dog ikke være muligt at stille censor spørgsmål om trafikregler eller andre faglige spørgsmål.

Din køreevne, inklusiv orientering, overholdelse af vigepligter og fartgrænser, evalueres undervejs. Fejl kategoriseres fra mindre alvorlige til meget alvorlige. Vi anbefaler altid en dobbeltlektion inden den praktiske prøve. På denne måde har dig og din kørelærer god tid til at gennemgå bilens egenskaber samt øve kørslen.

Kontrolprøven

Kontrolprøven omfatter alle elementer, du skal kunne svare på under den tekniske kontrol af køretøjet. Eleven skal kunne identificere og betjene følgende udstyr:

  • Pedal til kobling, speeder og bremse
  • Sikkerhedsselens fastgørelsespunkter og lås
  • Betjeningsanordning til åbning af motorhjelm og tankdæksel
  • Kontakt til ratlås, tænding, elektrisk starter, rudevisker og -vasker, horn, tilladte og påbudte lygter, varme og ventilationsanlæg, el-bagrude samt betjeningsanordning for spejlindstilling
  • Gearstang og herunder gearenes placering, betjeningsanordningen for parkeringsbremsen og rat
  • Påfyldningsdæksel for motorolie, kølervæske, sprinklervæske og evt. olie til servostyring

Eleven skal også kunne forstår og aflæse betydningen af bilens instrumenter og kontrollys:

  • Speedometer og temperaturmåler.
  • Kontrol for olietryk, elektrisk strøm, dørlukning, lys i lygter, herunder blinklys, parkeringsbremse, ABS-bremser og eventuelt kontrollys for airbags samt fejl i bremsesystemet.

Eleven skal kunne kontrollere følgende:

  • Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde.

Styretøj

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved styreapparatet er opfyldt:

  • Der må normalt ikke være ratslør. Dette kontrolleres ved at hjulene straks følger rattets bevægelse (i biler med servostyring foretages kontrollen med startet motor).
  • Væskestanden i en eventuel servobeholder skal følge bilfabrikantens forskrifter. Dette kontrolleres enten ved at væskestanden er mellem min.- og max.-mærket eller ved at kontrollampen herfor ikke er tændt.

Bremser

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende forhold ved driftsbremsen er opfyldt:

  • Bremsepedalen må ikke kunne trædes i bund når der trædes hårdt på pedalen. Pedalvandringen er i øvrigt afhængig af bilfabrikatet.
  • Bremsepedalen må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.
  • Ved bremser med vakuumforstærker skal bremsepedalen (efter trykudligning) dog synke et lille stykke, mens den holdes nedtrådt, og motoren derpå startes.
  • Væskestanden i bremsevæskebeholderen skal være mellem min.- og max.-mærket, eller ved at kontrollampen herfor ikke er tændt.

Horn og lygter

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende krav til lygter, reflekser og horn er opfyldt:

  • Alle lygter og reflekser skal være hele og rene, og alle lygter skal kunne lyse.
  • Nærlyset må ikke blænde (bedømt på, at overkanten af lysgrænsen falder 1 cm pr. m).
  • Stoplygterne skal give væsentligt kraftigere lys end baglygterne.
  • Blinklygterne skal blinke med gult lys, der tydeligt kan ses i sollys.
  • Havariblinket skal kunne tænde alle blinklygter samtidig.
  • Nummerpladelygter skal have hvidt lys, der kan belyse den bageste nummerplade.
  • Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
  • Hornet skal have en klar, konstant tone.

Motor og udstødning

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende krav til motor og udstødningssystem er opfyldt:

  • Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
  • Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.
  • Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde, aflæst på oliepindens max. og min. –mærker , aflæst på bilens instrumenter eller efter instruktionsbogens anvisninger.
  • Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.

Dæk og støddæmpere

Eleven skal kunne kontrollere, om følgende krav til dæk og støddæmpere er opfyldt:

  • Dæk skal have mindst 1,6 mm dybde i hovedmønstret på alle hjul, eventuelt bedømt ved slidindikatorer.
  • Dæk og fælge skal være ubeskadigede.
  • Støddæmpere skal være virksomme ved alle hjul, bedømt ved, at bilen straks går i ro efter en kraftig påvirkning af støddæmperne.